Wedstrijd #jijkanbeter in kader van campagne alcoholgebruik bij jongeren

27
september
2018

Het leuke aan jong zijn? Het mag allemaal net iets gekker, een beetje op de grens of er helemaal over. Daar leren jongeren van. Toch is het belangrijk om ook stil te staan bij eventuele gevaren en risico’s. Daarom lanceren de jeugdraad en de stad Tienen een sensibiliseringscampagne met een wedstrijd voor jongeren rond het (overdreven) gebruik van alcohol.

Voor de jeugddienst van de stad Tienen is het correct informeren van jongeren een belangrijke doelstelling. De informatie dient op maat van kinderen en jongeren te gebeuren en moet het mogelijk maken dat ze zelf keuzes kunnen maken op scharniermomenten in hun leven. Op die manier staan de kinderen en jongeren sterker in hun schoenen en ontwikkelen ze competenties om hun leven zelf in handen te nemen.

Om jongeren attent te maken op de gevolgen van alcoholverbruik, sloegen de jeugddienst en de jeugdraad, samen met jongeren, fuiforganisatoren, de politie en de dienst communicatie, de handen in elkaar om een sensibiliseringscampagne rond alcohol uit te werken. Hierbij bleken vier thema’s belangrijk:

  • vrienden moeten zorgen voor elkaar;
  • drinken dient in de fuifzaal te gebeuren en niet buiten op de parking;
  • te veel alcohol is schadelijk voor de hersenen, zeker bij jonge jongeren;
  • drink tussendoor water.

De stad liet een groot spandoek aanmaken waarop deze vier aandachtspunten verzameld werden. Dit spandoek zal tijdens fuiven een blikvanger zijn.

Daarnaast wordt er onder de noemer ‘#jijkanbeter’ ook een wedstrijd gelanceerd. 14- tot 25-jarigen worden uitgedaagd om een beeld in te sturen dat aansluit bij één van deze vier slogans:

  • Doe mij maar een waterke i.p.v. een katerke;
  • Kus je lief, niet de wc-pot;
  • Goeie maten, morgen geen zwarte gaten;
  • Die extra pint maakt je geen grotere vent.

Het beeld kan een foto zijn of een grafisch ontwerp. Enige voorwaarde is dat het aangeleverd kan worden op het formaat 60 cm breed x 40 cm hoog, in een resolutie van 300 dpi. Deelnemen kan t/m zondag 11 november ’18 door het beeld op Instagram of Facebook te plaatsen met #jijkanbeter of het via het webformulier op www.tienen.be/jijkanbeter door te sturen.

Een jury samengesteld uit jongeren en enkele professionals kiest de winnaars. Deze krijgen een geldprijs van 100 euro, mogen deelnemen aan een workshop van de grafische ontwerpster Stephanie Specht en zien hun beeld verschijnen op een gigantisch spandoek tijdens de fuiven in Tienen.

Op woensdag 21 november ’18 worden de winnaars bekendgemaakt op www.tienen.be/jijkanbeter en via de sociale mediakanalen van de stad en de jeugddienst. De jeugddienst neemt daarna persoonlijk contact op met de winnaars voor het overhandigen van de prijs.  

Contact