Waarschuwingsfase ozon- en hitteplan van kracht

23
juli
2018

Sinds vrijdag 20 juli '18 is de waarschuwingsfase van het ozon- en hitteplan van kracht. Dit betekent dat we extra aandacht moeten besteden aan kwetsbare groepen zoals ouderen, zieken en jonge kinderen. Maar ook zelf neem je best een aantal tips in acht.

In België is sinds de zomer van 2005 het federaal ozon- en hitteplan in voege. Dit plan bepaalt wanneer de bevolking op de hoogte gebracht moet worden van verhoogde gezondheidsrisico's ten gevolge van de hitte. Het maakt een onderscheid tussen drie fasen : de waakzaamheidsfase, de waarschuwingsfase (regionale bevoegdheid) en  de alarmfase (federale bevoegdheid). Daarnaast is er sinds de zomer van 2017 ook een Vlaams warmteactieplan. Dit plan bestaat uit een waakzaamheidsfase en een waarschuwingsfase. Momenteel bevinden we ons in de waarschuwingsfase.

Tips in de waarschuwingsfase

Drink voldoende
  • Drink regelmatig en voor je dorst hebt.
  • Drink meer water dan gewoonlijk: minstens 1,5 liter in rust.
  • Vermijd alcohol en gesuikerde dranken. Alcohol doet je lichaam meer vocht uitscheiden. Gesuikerde dranken worden dan weer minder snel opgenomen.
 Hou het koel
  • Blijf binnen en hou de zon buiten. In de binnenlucht is er minder ozon dan in de buitenlucht.
  • Blijf in de schaduw, zeker tussen 12.00 en 16.00 uur, de warmste uren van de dag.
  • Hou ramen, gordijnen en rolluiken overdag gesloten en verlucht ’s nachts als de temperatuur gedaald is.
  • Leg af en toe een koele handdoek in je nek, neem een koele douche of bad.
  • Een ventilator doet de warme lucht circuleren, maar brengt weinig of geen verkoeling.
  • Draag dunne kleding in lichte kleuren en bescherm je hoofd tegen de zon.
Doe het rustig aan
  • Beperk lichamelijke inspanningen (bv. sportactiviteiten) tussen 11.00 en 22.00 uur. Verleg indien mogelijk inspannende activiteiten.
  • Verplaats je activiteiten naar een (koele) binnenruimte.
  • Rust regelmatig.
 Let op elkaar
  • Let op oudere familieleden, buren en kennissen, vooral alleenstaande zieken en ouderen. Ben je gedurende een bepaalde periode afwezig? Neem de nodige maatregelen:
    • Informeer andere personen van je afwezigheid (buren, familieleden, arts of thuisverpleger) en tracht enkele mensen te vinden die je taak tijdelijk willen overnemen.
    • Neemt de persoon medicatie, zorg er dan voor dat die in voldoende hoeveelheid aanwezig is en gemakkelijk bereikbaar is.
    • Noteer alle belangrijke informatie over de persoon (in het geval deze toch dringend zou moeten worden opgenomen in een instelling) en leg die informatie op een duidelijk zichtbare plaats (of geef ze aan een persoon die beschikbaar is).
    • Maak een lijst met de belangrijke telefoonnummers en plaats een telefoon in de nabijheid.
    • Geef een dubbel van de sleutels aan een vertrouwenspersoon: zo kan er steeds iemand binnen in geval van nood.
    • Bel regelmatig op een afgesproken tijdstip: dat stelt de persoon die je verzorgt gerust.
 Bijkomende tips
  • Eet licht verteerbare voeding. Wanneer je een zware maaltijd moet verteren, zal je lichaamstemperatuur extra stijgen. Bewaar het voedsel koel (1-5 °C) om bederven tegen te gaan.

  • Neem je geneesmiddelen? Bespreek met je huisarts of apotheker of je de dosis moet aanpassen in een periode met veel hitte.
  • Volg het weerbericht en de aanbevelingen van de overheid.

  • Laat kinderen NOOIT achter in een geparkeerde auto, ook niet voor een paar minuten. Door de zon loopt de temperatuur in enkele minuten heel hoog op, zelfs met een open raam.

  • Ook dieren verdienen extra aandacht. Lees hier enkele tips.

Klachten?

Duizeligheid, koorts, snelle hartslag, spierkrampen, verwardheid … Bel meteen je huisarts!

 

Te weinig ondersteuning / geen netwerk:

Bel 24 uur op 24 het Wit-Gele Kruis op het nummer 016 31 95 50.

  Meer info: www.zorg-en-gezondheid.be/hittealarm 

 

 

Contact